ترابردپذیری شماره تلفن همراه (MNP)، قابلیتی است که به مشترکین تلفن همراه در کشور امکان میدهد تا اپراتور تلفن همراه خود را بدون تغییر شماره تلفن همراه خود، تغییر دهند. تاکنون بیش از 80 کشور این امکان را برای مشترکین تلفن همراه فراهم کردهاند. شما متقاضیان عزیز با استفاده از این قابلیت، میتوانید بدون نگرانی از دست دادن شماره تلفن همراه خود، اپراتورتان را به رایتل تغییر دهید و از خدمات متنوع و تعرفههای مناسب آن بهرهمند شوید. کافیست برای تغییر اپراتور خود به رایتل با حفظ شماره، یکی از مراحل زیر را انجام دهید:
ثبت نام الکترونیکی 1.1. مراجعه به منوی ترابردپذیری و ثبت درخواست ترابرد https://www.rightel.ir/mnp 1.2. دریافت سیمکارت غیرفعال رایتل از طریق پست 1.3. ارسال تاییدیه دریافت سیمکارت از طریق پیامک و وبسایت 1.4. دریافت شناسه ترابرد، درصورت احراز شرایط لازم برای ترابرد ( لطفا شماره مورد نظر تا اتمام فرآیند ترابرد نگهداری شود.) 1.5. پرداخت صورتحساب بهروز، برای مشترکین دائمی در مدت تعیین شده 1.6. دریافت پیامک موفقیتآمیز بودن ترابرد بر روی سیمکارت قبلی و اعلام آمادگی برای تعویض سیمکارت جدید 1.7. فعالسازی سیمکارت جدید و پیوستن به خانواده بزرگ رایتل
ثبتنام حضوری 2.1. مراجعه حضوری به فروشگاهها 2.2. ارایه اطلاعات درخواستی و کد OTP ارسال شده به گوشی همراه، به کارشناس فروشگاه جهت احراز هویت و تایید شروع فرآیند ترابرد 2.3. دریافت سیمکارت غیرفعال از کارشناس فروشگاه ( و پرداخت صورتحساب بهروز برای مشترکین دایمی در مدت تعیین شده) 2.4. فعالسازی سیمکارت جدید و پیوستن به خانواده بزرگ رایتل
توجه:
پس از درخواست ترابرد، ممکن است در مراحل مختلف بنا به دلایلی درخواست متقاضی پذیرفته نشود، که این دلایل از قسمت پیگیری ترابرد، جهت رفع آنها و اقدام مجدد به اطلاع متقاضی خواهد رسید.
تکمیل فرم درخواست ترابرد، پس از آگاهی شما متقاضی عزیز از ضوابط و شرایط ترابردپذیری و اعلام موافقت با آنها، امکانپذیر خواهد بود.
جهت تحویل بسته سیمکارت توسط پست، حضور شخص متقاضی و ارایه اصل کارت ملی و تحویل یک نسخه تصویر آن به مامور پست الزامی است.
لازم به ذکر است بر اساس ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا اطلاع ثانوی امکان ترابرد برای اتباع غیرایرانی در شبکه هیچیک از اپراتورها وجود نخواهد داشت.
ضوابط و مقررات مربوط به ترابرد
قوانین ترابرد به رایتل
برای ترابرد به شبکه رایتل در هیچ یک از مراحل، از مشترک هزینه ای دریافت نمی شود.(ترابرد به رایتل رایگان خواهد بود.)
پس از تکمیل فرم درخواست ترابرد، پیامکی از رایتل به شما مبنی بر زمان و نحوه دریافت سیم کارت جدید به شما داده می شود.
قوانین کلی ترابرد
معرفی ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند با یک شماره واحد از اپراتورهای مختلف تلفن همراه استفاده کنند.بهعبارتدیگر در صورت وجود این خدمت، کاربران می توانند اپراتور خود را بدون تغییر دادن شماره تلفن همراه تغییر دهند. در این صورت کاربر قابلیت استفاده از تمامی خدمات ارائه شده در اپراتور پذیرا را دارد و همچنین تعرفه پرداختی اپراتور پذیرا برای کاربر اعمال می شود. وجود خدمت ترابرد در اپراتورهای تلفن همراه، رقابت در میان اپراتورها را افزایش داده و درنتیجه بهبود کیفیت خدمات ارائهشده با هزینه های کمتر را منجر می شود. اپراتور پایه: اپراتوری که مشترک جهت دریافت خدمات تلفن همراه برای بار اول، در آن ثبت نام کرده، اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت نام را به اپراتور مذکور تحویل داده، و سند اشتراک دریافت کرده است. اپراتور پذیرا (مقصد، جدید): اپراتوری که مشترک یک اپراتور، قصد استفاده ازخدمات آنرا بدون تغییر شماره خود دارد. اپراتور فرستنده(مبدا، فعلی): اپراتوری که مشترک در هنگام درخواست ترابرد شماره، ازخدمات وی استفاده می کند و قصد دارد بدون تغییر شماره خود،ازخدمات اپراتور دیگری استفاده کند. شناسه ترابرد: شماره اختصاص دادهشده به هر مشترک در هنگام یک ترابرد که برای سهولت شناسایی و پیگیری فرآیند ترابرد است.
آنچه باید پیش از ترابرد دانست
انجام فرآیند ترابرد تنها در ساعات اداری سیستم ترابردپذیری شماره تلفن همراه یعنی شنبه تا چهارشنبه ساعات 8 صبح الی5 بعدازظهر و پنج شنبه ها ساعات 8 صبح الی 3 بعدازظهر (بجز تعطیلات رسمی) امکان پذیر است. البته مشترک می تواند درخواست خود را در ساعات و روزهای غیر اداری و ایام تعطیل نیز در پورتال اپراتور پذیرا ثبت نماید.
درخواست ترابرد به دوصورت الکترونیکی یا حضوری (با تکمیل فرم درخواست ترابرد) قابل انجام است.
هر مشترک برای هر شماره تلفن همراه، صرفآ دو بار در سال امکان ترابرد دارد (البته بازگشت به اپراتور پایه، ترابرد محسوب نمی شود).
امکان اولین ترابرد صرفا پس از گذشت 3 ماه از زمان فعالسازی سیم کارت در اپراتور پایه وجود دارد، اما برای ترابردهای بعدی هیچ محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت.
ترابرد شماره مشترکین دائمی منوط به تسویه صورتحساب اولیه صادر شده از سوی اپراتور فرستنده است. مشترک دائمی باید به محض دریافت پیامک صورتحساب اولیه از اپراتور فرستنده، ظرف مدت زمان یک روز کاری نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده در صورتحساب اقدام کند. عدم تسویه صورتحساب اولیه توسط مشترک ظرف یک روز سبب عدم تایید درخواست ترابرد از سوی اپراتور فرستنده می گردد.
امکان غیر فعال شدن شماره مشترکین دائمی که نسبت به تسویه حساب نهایی با اپراتور فرستنده اقدام نکنند، از سوی اپراتور پذیرا وجود دارد.
شماره مشترک اعتباری پس از ترابرد، کماکان به صورت اعتباری و شماره مشترک دائمی پس از ترابرد شماره، به صورت دائمی در اپراتور پذیرا باقی خواهد ماند (ترابرد به صورت نظیر به نظیر امکان پذیر است).
پس از ترابرد شماره اعتباری، اعتبار مشترک در اپراتور فرستنده صفر خواهد شد، لذا مشترک بایستی ملاحظات لازم را تا قبل از نهایی شدن درخواست ترابرد به عمل آورد.
پس از مهاجرت به شبکه اپراتور پذیرا، تمامی خدمات و بسته های قبلی دریافتی مشترکین دائمی و اعتباری در اپراتور فرستنده (اعم از اینترنتی، پیامکی و غیره)، بجز پیامک های بانکی و پیامک های خدمات دولتی، قطع می شود. همچنین مشترک از تمامی خدمات اپراتور پذیرا بهره مند خواهد شد.
پس از ترابرد، کلیه تعرفه های مکالمه (اعم از تماس صوتی و پیامکی) مشترک بر اساس تعرفه های اپراتور مقصد محاسبه خواهد شد.
درخواست ترابرد از سوی مشترکین حقوقی الزامآ باید از سوی صاحبان امضای مجاز و یا نمایندگان معرفی شده به صورت کتبی از سوی صاحبان امضا اعلام گردد.
آنچه باید درحین ترابرد دانست
در صورت درخواست ترابرد شماره توسط مشترکین حقوقی به صورت الکترونیکی، پیامکی از طریق اپراتور پذیرا به مشترک اطلاع می دهدکه با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر اپراتور پذیرا نسبت به ثبت درخواست ترابرد به صورت حضوری اقدام کند. عدم مراجعه مشترک برای ثبت درخواست به صورت حضوری به معنای انصراف از درخواست ترابرد خواهد بود.
مشترک پس از تکمیل فرم درخواست ترابرد و تایید شرایط اعلام شده پیامکی مبنی بر ارسال تاییدیه دریافت سیمکارت دریافت میکند.
ارسال تایید دریافت سیم کارت توسط مشترک از دو روش، تایید از طریق وب سایت و یا ارسال پیامک تاییدبه به سرشماره 09204000000 انجام گردد.
در صورت عدم ارسال تاییدیه دریافت سیم کارت توسط مشترک از طریق وب سایت و یا پیامک بعد از گذشت120 ساعت فرآیند ترابرد آغاز می گردد.
در صورت انتخاب ثبت ترابرد با تاریخ مشخص در صفحه درخواست ترابرد، این فرایند از زمان تاریخ ثبت شده آغاز میشود.
ارسال پیامک تاییدیه دریافت سیمکارت توسط مشترک رایگان است.
پس از ارسال درخواست ترابرد، ممکن است بنا به دلایلی در مراحل مختلف درخواست مشترک رد شود که این دلایل جهت رفع و اقدام مجدد، از طریق پورتال اپراتور پذیرا، دفتر خدمات مشترکین و یا مراکز تماس اپراتور به اطلاع مشترک خواهد رسید.
پس از تایید درخواست ترابرد مشترک توسط اپراتور فرستنده، اپراتور پذیرا بایستی سیم کارت جدید را پیش از غیرفعالسازی سیم کارت قدیمی توسط اپراتور فرستنده، به مشترک تحویل دهد.
پس از تاییدیه پیامک و دریافت شناسه تخصیص یافته ترابرد توسط مشترک، زمان فعال سازی حداکثر 3 روز و 3 ساعت و 20 دقیقه کاری برای سیم کارت های اعتباری و حداکثر 5 روز و 3 ساعت و 20 دقیقه کاری برای سیم کارت های دائمی به طول خواهد انجامید. در صورتی که تا این زمان سیم کارت جدید با همان شماره قبلی فعال نشده باشد، مشترک بایستی با مرکز پشتیبانی اپراتور پذیرا تماس بگیرد.
در طی زمان فرآیند و در هر لحظه مشترک می تواند با ارائه کد رهگیری خود، از طریق پورتال اپراتور پذیرا، دفاتر خدمات مشترکین و یا مراکز تماس آن اپراتور نسبت به اطلاع از وضعیت (مرحله ای که ترابرد در آن قرار دارد) ترابرد شماره خود اقدام نماید.
امکان انصراف از درخواست ترابرد، تا پیش از اعلام آمادگی اپراتور پذیرا برای فعال سازی (Execution) در پورتال اپراتور پذیرا و با استفاده از کد رهگیری (شناسه ترابرد) وجود دارد. جهت اعلام انصراف، به پورتال اپراتور مربوطه یا دفتر خدمات آن اپراتور مراجعه نمایید.
هرگونه تماس مشترکین دائمی در دوره بررسی درخواست ترابرد، به اضافه هزینه های مربوط به خدمات دیگر (بسته های تخفیف و غیره) در صورتحساب نهایی لحاظ می شود. این صورت حساب ظرف 1 الی 2 ماه پس از ترابرد به مشترک ارسال می شود و مشترک ملزم به پرداخت آن است. در غیر اینصورت اپراتور پذیرا برابر مصوبات کمیسیون (مشترکین پس پرداخت بدهکار) در خصوص نحوه بهره برداری مشترک از خدمات همراه، اقدام خواهد نمود.
از مدت زمان حداکثر 2 روز و 20 دقیقه پایانی انجام فرآیند ترابرد، تا فعالسازی سیم کارت مشترک در شبکه اپراتور جدید، رومینگ بین الملل و تماس خارج از کشور، برای سیم کارت قبلی مشترکین دائمی مسدود خواهد شد.
آنچه باید پس از ترابرد دانست
مشترک بایستی برای تغییر مالکیت شماره ترابرد شده، به اپراتور پایه برگردد.
در صورتی که مشترک به هر دلیلی، به مدت 6 ماه در شبکه اپراتور پذیرا غیرفعال باشد، اپراتور پایه حق عملیات بازیابی شماره (واگذاری مجدد شماره) را خواهد داشت.
قوانین کلی ترابرد برای مشترکین حقوقی
نماینده متقاضی حقوقی لازم است درخواست کتبی ترابرد را به همراه مدارک هویتی سازمان متقاضی بهصورت حضوری به یکی از فروشگاه های رایتل ارایه نماید.
نماینده متقاضی حقوقی پس از تكمیل فرم درخواست ترابرد و تایید شرایط اعلام شده، باید در فرم درخواست کتبی ترابرد، یک شماره تلفن همراه (تلفن همراه نماینده) جهت دریافت پیامک از مرکز مدیریت ترابرد، به اپراتور پذیرا اعلام نماید و در انتظار دریافت پیامک تایید درخواست ترابرد از سوي مرکز مدیریت ترابرد باشد. نماینده متقاضی حقوقی پس از دریافت پیامک مرکز ترابرد باید حداکثر ظرف یک روز کاری نسبت به ارسال پیامک تایید به مرکز ترابرد اقدام نماید و عدم اقدام متقاضی ظرف این مدت زمانی به معنای انصراف وی از درخواست ترابرد می باشد.